21 november 2013

Rödlöksmarmelad





Hejsan hejsan!
Här sitter jag och tycker lite synd om mig själv
för att jag inte mår riktigt bra.
Vad göra?
Ha, jag vet!
Jag tar och kokar en marmelad...
Doftar ljuvligt, är barnsligt enkelt och
blir löjligt gott!
Kanske inte riktigt vad ni skulle välja att hitta på för att muntra upp er själva,
men - sån är jag...


Rödlöksmarmelad

2 stora rödlökar
2 msk smör (använd riktigt smör, det blir så mycket godare)
2,5 msk ljust muscovadosocker
0,5 msk honung
2 msk balsamvinäger




Skala och strimla rödlöken tunt.
Hetta upp smöret i en kastrull.
Låt löken mjukna i smöret på svag värme
 i ungefär 10 minuter.

Tillsätt socker, honung och balsamvinäger.
Höj värmen något och koka tills vätskan 
kokat in och marmeladen tjocknat. 
(För mig tog det ungefär 15 minuter.)
Rör om då och då.

Häll upp i ren burk och låt svalna.




Nu tror jag att jag tar och unnar mig en stunds mys i soffan med favoriterna...


Återkommer ikväll med recept på kryddiga revben texmex-style
som vi ska äta till  marmeladen.

Hörs senare!



Följ mej via Bloglovin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar